להפוך לטבעוני הינו שינוי מהותי לא רק בבחירה של מסעדות, אלא גם ובעיקר – במה שמכניסים הביתה. אורי שביט, בעלת הבלוג "טבעוניות נהנות יותר", הכינה עבורכם רשימה ראשונית ובסיסית שרצוי להחזיק בבית, הן במקרר והן במזווה, וגם טיפים להכנה ולאחסנה. בואו לגלות את עולם הצומח המכיל מגוון רחב מאוד של חומרי גלם.

טבעונות: רשימת הקניות המומלצת

  • פירות וירקות – מאחר ואלה חומרי הגלם המרכזיים, מומלץ להשקיע ולרכוש אותם בשוק או בירקניה איכותית. תרשו לעצמכם להתפתות ולקנות לעצמכם מבחר גדול של סוגים ומינים, טריים ככל האפשר. השתדלו להימנע מקניית פירות וירקות אשר אינם בעונה ומצאו עצמם על המדף לאחר שעברו דרך ארוכה ואחסון ממושך במקררים. ככל שהמבחר שלכם יהיה גדול יותר, כך גם תרצו לבשל יותר וגם תוכלו להכין מגוון רחב יותר של מאכלים.
  • עשבי תיבול – שימוש בעשבי תיבול מחדש, מרענן ומגוון כל מנה. תתפרעו ואל תחששו להיות יצירתיים! לדוגמה, עלי מרווה בשמן זית יחד עם שום נותנים טעם מעניין לתבשיל ולפסטות, לטרגון יש נינוח אניס משכר והשמיר משדרג כל סלט או קדרה. במידה ומתאפשר, פרגנו לעצמכם באדנית או חלקת גינה עשירה בתבלינים שלכם (לא מרוססים ובחינם).
  • אגוזים ופיצוחים – מומלץ לשמור אותם במזווה או במקפא, ורצוי שהם לא יהיו קלויים. בקטגוריה זו נכללים שקדים, אגוזי מלך, אגוזי ברזיל (נסו לגרר אותם מעל מאפים; נראים כמו פירורי פרמז'ן והם גם מאוד בריאים וטעימים), קשיו, צנוברים ו/או בוטנים. בצעו את הקלייה באופן בייתי על מחבת ללא מלח או שומן. אגב, מבוטנים ואגוזים ניתן להכין גבינות טבעוניות, חמאה טבעונית וממרחים.
  • תבלינים – הצטיידו גם בעלי ומכתש. החזיקו בבית זרעים כמו: זרעי הל, זרעי כוסברה, זרעי שומר או זרעי כמון. כתשו אותם ידנית והעצימו את הטעמים של התבשילים שלכם. אגב, לפני הכתישה הביתית מומלץ לקלות אותם על מחבת יבשה.
  • דגנים וקטניות – עבור טבעוניים, מדובר באבות המזון. גם פה תופס הרעיון שמומלץ להחזיק בבית מגוון רחב ככל האפשר: אורז, גריסים, חיטה, פריקי (חיטה ירוקה), קינואה, בורגול, קוסקוס, עדשים צבעוניות, שעועית מסוגים שונים, מאש (מומלץ להנביט ולאכול אותה טרייה בסלטים), אפונה יבשה או חומוס. על מנת לחסוך זמן, אתם יכולים לבשל כמות גדולה יותר ממה שאתם צריכים, ולשמור בקירור בתוך קופסה סגורה במשך מספר ימים. קטניות ניתן לשמור לאורך זמן רב יותר בהקפאה.
  • מוצרי קשות – ברוך בורא חנויות המזרח. אורז הוא חומר גלם מצוין, וניתן למצוא דפי אורז וגם אטריות אורז. סוג נוסף של אטריות הוא אטריות שעועית. ניתן לקנות גם סוגים שונים של אצות ופטריות מיובשות שמשדרגות כל תבשיל, ובואו לא נשכח את חלב הקוקוס.
  • קמח – קמח במטבח הטבעוני אינו משמש רק לאפייה; תערובת של קמח חומוס וקמח תירס יוצרת חביתה טבעונית, תערובת של קמח ומים מצוינת לציפוי שניצל טופו ובכלל – ניתן להשתמש בקמח כתחליף בקציצות ופשטידות טבעוניות. ישנם סוגים רבים של קמח (אפילו מקינואה!) ואפשר גם להשתמש בפירורי לחם (מומלצים במיוחד הם ה"פנקו": פירורי לחם יפנים גדולים ופריכים).
  • שמן – השמנים במטבח הטבעוני מעט יקרים, אך בסופו של דבר זהו עסק משתלם. שמן קוקוס (לא ארומטי) מצוין הן למתוקים והן למלוחים (זכרו לשים פחות ממה שנראה מאחר והוא מאוד שומני), שמן זרעי ענבים (יקר, אך כנראה הבריא ביותר, אפילו לטיגון), שמן שומשום ואיך אפשר בלי – שמן זית.
  • חומץ ורטבים – חומץ בלסמי הוא מוצר בסיסי במטבח, אך שווה לנסות להשיג גם חומץ שרי או חומץ תפוחים. מומלץ להחזיק במזווה גם חומץ בן יין (אדום או לבן), רכז רימונים מתוק-חמוץ, חרדל, רוטב סויה (גם רגיל וגם בהיר) והמלצה אישית של אורי – רוטב פטריות שיטאקה. הוסיפו אותו למוקפץ ותרגישו במסעדה.
  • ממתיקים – ממתיק טבעי מוכר הוא סירופ אגבה, ומומלץ להשתמש גם בסילאן (טבעי כמובן, ללא תוספת סוכר) וסירופ מייפל.
  • חריף – סחוג, אריסה, פלפלים טריים ו/או מיובשים וגם רוטב צ'ילי מתוק או חריף.
  • מה עוד נשאר? ובכן, ישנם מספר סוגים של חלב: שקדים, אורז, שיבולת שועל והמוכר מכל – חלב סויה. שוקולד מריר פרווה, פירות יבשים, גרעינים, טחינה איכותית, ערימות של טופו במקרר, רוטב עגבניות בצנצנת, שמרי בירה שמוסיפים טעם מעט גבינתי למאכלים, חמאה בוטנית טבעית וממרח קארי ירוק או אדום שמעשיר מרקים ותבשילים.
  • מעוניינים להתפנק במסעדה טבעונית או צמחונית? היכנסו והזמינו מקום, בתיאבון :)

נכתב על ידי אורי שביט, עורכת ובעלת בלוג המתכונים "טבעוניות נהנות יותר"