אתם לא מרוצים מצבע השיניים שלכם? אולי אתם מעשנים הרבה או שותים הרבה קפה וקולה? הגורמים האלה מביאים להתכהות השיניים, אבל ישנן גם סיבות אחרות. לפני שאתם רצים להשקיע כסף טוב בהלבנת שיניים, הנה כמה טיפים שיעשו לכם סדר בעניין הלבנת שיניים.

השיניים שלנו לבנות רק במודעות פרסום ובתמונות במרפאות שיניים. למעשה, צבען הטבעי של השיניים נע מגוונים של לבן ועד צהוב גם באופן טבעי. רוב השיניים הלבנות כל כך שאנחנו רואים אצל דוגמנים או דוגמניות, אינו טבעי ומקורן אינו אפילו בהלבנת שיניים, אלא בטיפול אחר שקוראים לו "פוטושופ": הלבנת הצבע בתוכנה גראפית.

מה שכן, במידה והשיניים אכן צהובות או שצבען הטבעי לא מתאים לכם, אפשר לטפל בהן ולהבהיר אותן, יותר מאשר להלבין אותן ממש. לצורך הדיון כאן נקרא לתהליך "הלבנת שיניים", למרות שכדאי תמיד לזכור שמדובר בהבהרה ולרוב לא יותר.

מה מקור הצבע של השן?

השיניים בנויות מחומר זהה לזה של העצמות שלנו. הן מורכבות משכבה חיצונית אמייל השן - קשה ובהירה, ומתווך פנימי דנטין שהוא קשיח וצהבהב, ועוטף את מוך השן (החלק הפנימי שבו ישנם כלי דם ועצבים). החומר הלבן שבחלק החיצוני של השן אינו שקוף לחלוטין, אבל אפשר להבחין דרכו בגוון הצהבהב של הדנטין.

צבעה של השכבה החיצונית מושפע ממספר גורמים, ובינהם:

1. גנטי: יש מי שבאופן טבעי השיניים שלו לבנות יותר, וישנם מי שהשיניים שלהם אפורות, צהובות או כהות יותר.

2. התפתחותי: אירועים שונים בתקופת הילדות משפיעים על צבע השיניים, תרופות שלקחה האם בעת ההריון, ועוד. הגוונים יכולים להיות אפורים או אף שחורים, ולא תמיד אפשר לשנות את צבעם בהלבנת שיניים.

3. פגיעות שונות בשן בילדות או לאחריה: פגיעה בשן יכולה לגרום לשטף דם פנימי בתוך השן. הדם שמצטבר לא מתפנה, כמו בשטף דם תת עורי, ונותר כתם בתוך השן (או השיניים שנפגעו). מדובר לעיתים בכתם שחור או גוני אפור בשיניים.

4. במהלך השנים אנחנו צוברים פיגמנטים, שנספגים בשכבה החיצונית של השיניים: טאנינים של יין, קפה ותה, ניקוטין ועוד. אלה שוקעים על שכבת אמייל השן, צובעים את השיניים בצבעי חום-צהוב והם הניכרים ביותר וניתנים להסרה בהלבנת שיניים במרפאת הרופא או השיננית.

אפשרויות להלבנת שיניים

הלבנת שיניים אפשר לבצע במספר דרכים, אך הטובה ביותר מבוצעת במרפאות שיניים, על ידי רופאים בלבד. השינניות לאחר טיפול להסרת אבנית או "פלאק" מבצעות טיפול מהיר להלבנת השן, אך יעילותו נמוכה ביותר. בשוק אפשר למצוא קיטים להלבנת שיניים ביתית, אך גם היעילות של טיפולים אלה אינה אחידה ולעיתים הם מאכזבים.