המעבר של אורי שביט, הבלוגרית הטבעונית המפורסמת, לטבעונות היכה את הסצנה הקולינרית הישראלית בתדהמה ובדרמטיות. שביט, כאחת שמאוד נהנית לאכול בחוץ ומשתדלת לעשות זאת כמה שיותר, מספרת כי היא הפכה מהסועדת האידיאלית שמוכנה לטעום כל דבר ללקוחה הבעייתית שמבקשת שיכינו לה מנות טבעוניות שאינן בתפריט.

עם זאת, האהבה השנייה של שביט שלא היתה אמורה להיפגע היא האלכוהול. אלכוהול הוא הרי טבעוני, וכך אין גבולות או מגבלות ואפשר לשתות הכל, ללא ניג'וסים או בקשות מיוחדות. אך האם הקביעה הזו מדויקת? לא ממש. שביט מודה שבזכות ההתעניינות שלה בנושא הטבעונות והאלכוהול, היא גילתה לא מעט עובדות שהפתיעו גם אותה כאחת שעוסקת באוכל כל חייה.

על אלכוהול וטבעונות

ביטלג'וס – היום כבר אין, אבל עד לפני מספר שנים הצבע האדום של הקמפרי, המשקה המריר, הופק באמצעות, שימו לב, חיפושיות אדומות. כן, כן. איך בדיוק? מייבשים את החיפושיות וטוחנים אותן לאבקה. תאמינו או לא, העניין הזה הופסק רבנים יהודים שהתקשו לתת למשקה היתר כשרותי. אם כן, מרבית הקמפרי המיוצר כיום, ובמיוחד זה המיובא לארץ, כשר ונצבע בצבע מאכל. עם זאת, המשקה עדיין אינו טבעוני מאחר והוא מכיל ג'לטין.

Fish and Beer – כולנו יודעים שג'לטין מופק מדגים, ואפילו מחזירים. אבל מי מכם מכיר את החומר "איסינגלס" (Isinglass)? ובכן, גם הוא מופק מדגים, ותפקידו הוא בסינון בירות (לרוב בריטיות, כמו גינס) כך שהן יהיו צלולות. לעיתים עושים שימוש בחומר זה גם בתעשיית היין כדי להיפטר ממשקעים מיותרים. המשקאות עצמם מכילים אמנם כמויות מזעריות של חומר זה, אם בכלל, אך מרבית הטבעונים ימנעו ממוצר שגם תהליך הכנתו כרוך בשימוש בחומרים מן החי.

ביצים לסינון היין – מרבית היקבים המודרניים משתמשים היום בחומרים סינטטיים על מנת לסנן משקעים, אבל שאר היקבים, במיוחד הקטנים והמסורתיים יותר, משתמשים בחלבון ביצה אשר סופח אליו את המשקעים כך שמתקבל יין צלול. אותם יקבים מתחייבים כי במשקה עצמו אין שאריות ביצה, אך עם זאת צריכה של יין כזה מעודדת שימוש בביצים בדרך עקיפה. שביט מחדדת ומוסיפה כי לאחרונה היא הבינה כי תעשיית היין עושה שימוש לעיתים גם בקזאין (חלבון חלב) ובג'לטין.

ליקרים – אלו מבוססים על תערובת של חומרים שונים- ביניהם דבש, יוגורט או שמנת, עם אלכוהול.

אם כן, עולה השאלה כיצד אפשר להמשיך לשתות ובכל זאת להחזיק באג'נדה טבעונית? שביט משיבה כי אין קיצורי דרך ויש לבדוק לעומק. להתקשר ליקבים או למבשלות ולחפש ברשת. כיום יש יקב ישראלי אחד בלבד (יקב תשבי) אשר נושא את הסימון Vegan מטעם העמותה הטבעונית הבריטית, אבל בפועל יש עוד כעשרה יקבים ושתי מבשלות שמתחייבים על כך שהם אינם עושים שימוש באף חומר מן החי לאורך כל תהליך הייצור.

הכתבה באדיבות אורי שביט, בעלת הבלוג "טבעוניות נהנות יותר"