מאת: אתר מפה 
 
אחרי שכהורים וכנופשים השתמשנו בכל הרעיונות היצירתיים שיכולנו להפיק מעצמנו בקיץ שדועך לאיטו, הנה מגיעים עוד כמה ימי חופש. אם לא נתכנן את ראש השנה כראוי נתחיל את השנה מאותגרים נפשית, משוועים לימים ארוכים בעבודה כדי להתרחק מהקרובים לנו ביותר. והרי אנחנו לא רוצים שזה יקרה....
 
 
לפניכם כמה רעיונות שיעזרו לכם לקבל את השנה החדשה בנעימים, במקום שקט ויפה בטבע, ובלי להשתגע. יש לנו מדינה קטנה עם הרבה מסלולי טיול, ולכן אפשר לעשות גיחות יומיות ולחזור לנוח בבית, בלי להוציא שוב כסף על לינה בחוץ. ומי שכן נשאר באזור הטיול, מרוויח עוד טיול למחרת. מאחלים שכך תתחיל השנה וכך גם תימשך.
 
 
 
ראש השנה למשפחה
אם בחרתם להתחיל את השנה עם המשפחה בצפון, אז כדאי להיזכר בעינות סלוקיה. מקור המים של מפעל "מי עדן". האתר המטופח יספק שעתיים נחמדות לילדים שכוללות שכשוך בבריכות מים ועצירה לפיקניק. אם לא רוצים להרחיק עד הגולן יש גם בכרמל אתר מים חביב ביותר, למעשה ניקבת מים על גדת נחל נדר שנקראת עין קדם. יוצאים מטירת הכרמל הישר אל נחל גלים ותוך חצי שעה מגיעים לניקבה חצובה בסלע שיוצא ממנה זרם בלתי פוסק של מים רדודים. נכנסים אל העלטה המוחלטת והולכים עד הקצה, היכן שפורצים המים מהסלע. באזור העירוני של הכרמל בין חיפה לנשר אפשר לחלץ את העצמות מארוחת החג ולעשות מסלול קצר בפארק נשר. האטרקציה לילדים היא גשרי המתכת המתוחים גבוה מעל נחל קטיע. הרבה ירוק, וללא תשלום.
 
פארק נשר, צילום: יאיר זיידנר
 
הסטף
מי לא מכיר את הסטף בהרי ירושלים? אבל השאלה היא האם הייתם בסוף הקיץ, בואך הסתיו, כשעצי הפרי הנטועים בטראסות העתיקות עמוסים פירות? אחרי שטעמתם תאנים, ורימונים וענבים שנשארו, לא כדאי לפספס את ניקבות המעיינות של הכפר הערבי ששכן כאן בעבר. אם המשפחה עם אנרגיות, ורגילה ללכת, כדאי לעקוב אחר סימון כחול ולטייל בשביל הבעל בסטף. פחות מכירים, פחות אנשים, יותר שקט ויותר פירות.
 
רימונים, צילום: יעל צור
 
 
 
שביל החצבים ושביל הר רמון
נדרים עוד אל המדבר. לפני שנה נחנך באזור ערד שביל קצר מתאים למשפחות ומתאים לאוהבי פריחה. חצבים ילוו אתכם לאורך "שביל החצבים" וגם הרבה  מדבר. המסלול, כמו רבים מהמסלולים היפים באזור, יוצא מקצה רחוב בעיר, רחוב נוף במקרה זה, וחוזר לעיר במעלה נחל טביה. מוזמנים לתמוך בשביל, לתמוך בחצבים ובתושבי ערד, וגם לתמוך בילדים בעלייה חזרה. ובאזור מכתש רמון, בחלקו המערבי, יש עוד שביל צעיר, שמומלץ להכיר בשעות אחר הצהריים. השביל עולה על הר רמון וצופה על הסביבה. שמו שביל הר רמון והוא הוקם לזכרו של האסטרונאוט הישראלי אילן רמון וצוות מעבורת קולומביה. הנוף הנשקף מהדרך, של גבעות הבזלת הכהות - קרני רמון – ושל קרקעית מכתש רמון, הוא יפהפה.
 
ראש השנה לזוגות 
לזוגות שרוצים לפתוח את השנה ברגל ימין כדאי שיעשו את הצעד הראשון באחד מהמקומות היפים שיש לארץ המגוונת הזו להציע. חוף ים הרי אמון על הרומנטיקה, בייחוד בספטמבר, כשהמים צלולים ורגועים, וכשהמוני הרוחצים של הקיץ כבר אינם מרצפים את החופים. שמורת חוף הבונים היא מהמצטיינים בתחום ולמפרצי החוף שלה אין מתחרים. טיול קצר בשמורה יכול להימשך שעה ויכול להתפרס על חמש שעות סדנת זוגיות בטבע עם ים כחול, צדפים, חול וכורכר.
 
מפל התנור
את מפלי נחל עיון לא צריך להציג, אך כדאי לדעת שאפשר לבוא ולצפות על מפל התנור המפעים במאמץ קטן של רבע שעה. נשמע מתאים לזוג שרוצה לחוש קצת טבע ולחזור מהר לצימר, לא? ליד החניון יש בריכת שכשוך חדשה יחסית שבה אפשר גם לטבול רגליים. מי שרוצה לראות את שלושת המפלים האחרים שזורמים באון בשמורת הטבע מוזמן לעשות את המסלול המלא, מקצה לקצה.
 
 
 
שמורת נחל עיון, צילום: יאיר זיינדר
 
 
 
מפל התנור, צילום: יאיר זיינדר
 
 
 
העגורים בעמק החולה
העגורים מסמלים בכל העולם נאמנות שגשוג ופוריות, וביפן הם סמל למזל, לאהבה ואריכות ימים. הם חיים עם בן/בת זוגם למשך כל החיים ושומרים על הרכב המשפחה הגרעינית. בעמק החולה אפשר לקבל השראה מעשרות אלפי עגורים שמגיעים בסתיו לישראל בלהקות, במסגרת הנדידה הגדולה מאירופה לאפריקה. כרגע צריך להסתפק בלהקות חסידות ואחרים, אבל העגורים יגיעו באוקטובר. בכל מקרה, אם ריבוי האנשים במרכז המבקרים באגמון החולה עושה לכם כאב ראש, תמיד יש את שמורת החולה הסמוכה והשקטה. לפעמים מספיק לנסוע בכבישי עמק החולה בכדי לצפות בעגורים שמחפשים אוכל בשדות החקלאיים של העמק. 
 
 
ערוגים, צילום: חנן ישכר
 
 
 
טיול יקבים
אם בקבוק היין לחג לא הגיע אליכם כדאי שאולי תגיעו אליו. יש בארץ כמה אזורים שמצטיינים בייצור יין הבולטים שבהם הם שפלת יהודה והגליל העליון. בשפלה אפשר לעשות טיול רכב בין יקבי צרעה, מוני, פלאם, עמק האלה, עגור ועוד. בגליל העליון אפשר להתחיל באזור התעשייה של דלתון, עם יקב דלתון ויקב אדיר המשובח, לעבור את הכביש ליקב רימון המיוחד, ולהמשיך צפונה ליקבי כרם בן זמרה ויקב גליל הממוקם ביישוב יראון. חוויה אמיתית שמצריכה שאחד מבני הזוג יישאר פיכח כדי לנהוג.
 
 
ראש השנה לאוהבי המים
טיולי המים כיכבו בהמלצות וכתבות במשך כל הקיץ, אז רק נזכיר שזה זמן טוב לטייל בנחלי שמורת יהודיה, בתנאי שאתם מיטיבי לכת. נחל זוויתן, נחל משושים ונחל יהודיה מחכים לכם עוד מאז הטיולים השנתיים של בית הספר או תנועת הנוער. בנחל יהודיה יש מסלול חדש יחסית, קצר הרב היותר מהקודם ובטיחותי יותר. בכל המסלולים - כשמגיעים למים, אל המפלים והבריכות, אחרי הליכה ארוכה בשמש, הגמול הוא עצום. עכשיו יש חצבים שפורחים בחלקים היבשים של המסלול ורוח נעימה כמעט בכל שעות היום. להליכה הארוכה בשטח. אם נשאר ברמת הגולן, נמליץ לרדת לנחל אל-על ומלבד להתרחץ בבריכות לקטוף פירות שהבשילו על העצים והמטפסים.
 
 
ויש גם מים במדבר. מבין נאות המדבר אפשר לבחור באפשרות הקרובה, אפילו קרובה מאוד, של שמורת נחל פרת קרוב לירושלים, או להמשיך בנסיעה עד עין גדי ושם לבחור בין האפשרות. הקלילה בנחל דוד למשהו טיפה מאתגר יותר בנחל ערוגות.
 
נחל ערוגות, צילום: יאיר זיינדר
 
הכתבה נכתבה באדיבות אתר מפה