מזל טוב! זה ראיתם את דירת החלומות שלכם, ואתם רוצים לרוץ ולקנות אותה, לפני שיחטפו לכם את המציאה מתחת לאף. האם כדאי לכם להעביר את הטיפול בנכס לעורך דין למקרקעין כבר בשלב זה? האם תוכלו לסמוך על עורך הדין של הצד השני שייצג גם אתכם? במה בכלל מטפלים עורכי דין למקרקעין בתהליך הקניה?

 

קניה של נדל"ן בישראל היא לא עניין פשוט. הבירוקרטיה רבה וארוכה מאוד, ומספר הרשויות שמטפלות בצדדים השונים של קנייה או מכירה של נכס הוא רב. מדובר במעורבות של העירייה או המועצה המקומית, רשות מקרקעי ישראל או הקרן הקיימת, הטאבו ועוד. מעטים מאוד מהקונים והמוכרים מסוגלים להסתדר עם הבירוקרטיה הישראלית, באופן כזה שמייתר את הצורך בעורך דין לענייני מקרקעין, ומעטים עוד יותר הם מי שיכולים להסתדר בלי עורך דין מול הצד השני – בין אם מוכר או קונה.

 

עורכי דין מקרקעין – מול רשויות ומול הצדדים לעסקה

בעסקת קניה ומכירה של נדל"ן, עורכי דין למקרקעין אמורים לטפל בעסקה בשני מישורים. ראשית – מול הקונה או מול המוכר, ושנית – מול הרשויות.

כאשר אתם ניגשים לקנות נכס, כדאי מאוד שתלמדו את עצמכם איך לבדוק נכס מקרקעין גם בלי מעורבות של עורך דין לענייני מקרקעין. כיום ניתן לקבל חלק גדול מהמידע באינטרנט או ברשות המקומית, עם או בלי יפוי כח של המוכרים. בקשו מעורך הדין לצייד אתכם ברשימה של האישורים שאתם צריכים כדי לבדוק את היתכנות העסקה או כדי לקבל משכנתא, ותחסכו לכם הרבה דמי טרחה וטיפול של עורך הדין בתיק.

בכל מקרה – ואין זה משנה כמה טוב עורך דין שלכם – קחו בחשבון שלא תוכלו להימלט מהבירוקרטיה. בשלב כזה או אחר תמצאו את עצמכם רצים אחרי איזה טופס בעירייה, במנהל או בטאבו או מתחננים לאישור כזה או אחר.

מחפשים עורך דין שישיג לכם את תנאי העסקה המיטביים עבור עסקת המכר שלכם?

עורך דין מקרקעין בנתניה

עורך דין מקרקעין בירושלים

עורך דין מקרקעין בתל אביב

עורך דין מקרקעין בעסקת מכר דירה

(צילום:ShutterStock)

 

האם אפשר לסמוך על עורך הדין למקרקעין של צד אחד, שייצג גם את הצד השני?

תלוי מאוד מה אופי העסקה ומה מידת הסיבוכיות שלה, אך ככל שאתם יכולים, קחו עורך דין משלכם. כך תוכלו לדעת שעורך הדין משרת רק אתכם, ושהוא יילחם עבורכם במידת הצורך.

זיכרו שעסקת מקרקעין היא לא רק עניין של גובה הסכום, ושמדובר בעסקה מתמשכת: תזדקקו לסעיפים שונים בחוזה שיבטיחו את זכויותיכם לאורך חיי העסקה. כמוכרים, לא בהכרח תקבלו את כל הכסף עבור הנכס בבת אחת, וכקונים, לא תצטרכו לשלם את כולו מיד.

בכל מקרה תזדקקו לבטחונות שונים להבטחת זכויותיכם בנכס עד מסירה וקבלת המפתח, ולקביעת מידת האחריות של המוכר כלפיכם כקונים. סעיפים אלה הם סעיפים למשא ומתן, ויש להם גם שווי כספי. עורך דין טוב למקרקעין ינהל משא ומתן בצורה שלא תעכב את העסקה אך עדיין ידאג שלא תפסידו בה, ולא תינזקו.