משכירים או שוכרים דירה או בית? אל תסמכו על חוזים סטנדרטיים או חוזי מקרקעין ישנים. גם בעסקאות השכרה, כדאי מאוד שתעזרו בשירותיו של עורך דין מקרקעין.

עסקאות השכרה הן עסקאות המקרקעין הנפוצות והשכיחות ביותר. עם זאת, עורכי דין מקרקעין אומרים שלצערם, רבות מהעסקאות האלה מתנהלות ללא ליווי מתאים של עו"ד, למרות שמדובר בעסקאות מקרקעין יקרות.

איך זה יכול להיות, ישאל את עצמו כל בעל דירה, שעסקת השכרת דירה עבור 5,000 ש"ח לחודש היא עסקה יקרה, שתצדיק מעורבות של עורך דין מקרקעין?

עסקת השכרה – ולא חשוב מהו גובה שכר הדירה – היא עסקה יקרה, כיון שמעורב בה נכס ששוויו מאות אלפי שקלים ויותר. האם הייתם נותנים לכל אחד חזקה בדירה שלכם בתמורה לפיסת נייר ו- 5,000 ש"ח בחודש?

 

הגנה מפני שוכר שלא רוצה לפנות את הדירה

עורכי דין למקרקעין נתקלים לא מעט במצב שבו שוכר אינו מוכן לפנות דירה ששכר, גם אם הוא לא עומד בתשלומי השכירות. זו הדרך השכיחה ביותר שבה הופכת עסקת השכרת מקרקעין פשוטה ו'זולה' לעסקה יקרה במיוחד.

המשכירים מגיעים אז לעורך הדין למקרקעין ובידיהם חוזה פשוט, לא מספק, שלא מסוגל להגן עליהם. לרוב, אומרים עורכי הדין, מדובר בחוזים סטנדרטיים ש'הורדו מהאינטרנט' או חוזי שכירות ישנים שעברו התאמות קלות בלבד. לפעמים מדובר בחוזים שנערכו על ידי עורך דין שלא מתמצא בדיני מקרקעין או בחידושים האחרונים בתחום, וגם אלה פוגעים בבעלי הנכס.

אולי יעניין אותך: איך לבחור עורך דין תותח במקרקעין?

לעיתים, גם אם חוזה השכירות טוב ותקין, עדיין מסרבים השוכרים לפנות את הנכס בטענות שונות. עורך דין למקרקעין הוא זה שינהל את תביעת המשכיר בבית המשפט, אבל יותר מזה: יכול להיות שפסק הדין שינתן לטובת המשכירים לא יכובד על ידי השוכרים ואז תדרש מעורבותו של עורך הדין גם בהליכי הוצאה לפועל והליכים משפטיים אחרים.

כדי להמנע מלהגיע למצב כזה, רצוי מאוד להעזר בשירותיו של עו"ד למקרקעין כבר בשלב החתימה על החוזה. עורך הדין יערוך את החוזה כך שיבטיח את זכויותיו של בעל הנכס ברכושו ויאפשר קבלת בטחונות מתאימים.

הסכם שכירות על ידי עורך דין מקרקעין(צילום: ShutterStock)

זקוקים לשירותי עורך דין? אתרו באינדקס B144 בעל מקצוע מומלץ לפי ביקורות והמלצות הגולשים:

עורך דין מקרקעין בירושלים

עורך דין מקרקעין בתל אביב

עורך דין מקרקעין בבאר שבע

 

הגנה לשוכר מפני הפרות של בעל הדירה

גם מבחינת שוכר הנכס, רצויה מאוד מעורבותו של עורך דין מקרקעין בעריכת וחתימת החוזה. צריך לזכור שגם לשוכר ישנן זכויות, ואי אפשר לפנות אותו ללא הודעה ראויה מראש או בניגוד למוסכם. אפילו באווירה הנוכחית אי אפשר לדרוש ממנו דרישות בלתי סבירות, כמו שיפוץ הנכס על חשבונו לאחר תום תקופת המגורים, או כניסה לנכס ללא התראה ובכל זמן, כפי שעושים בעלי דירות מסוימים. על עורך הדין למקרקעין לוודא שהבטחונות שהשוכר מתבקש להעמיד הם סבירים ולא משעבדים או בלתי תלויים ושכל יתר זכויותיו כשוכר מובטחות.

 

כמה עולה חוזה שכירות אצל עורך דין?

אין תשובה קבועה לשאלה מה מחיר חוזה שכירות שנערך על ידי עו"ד מקרקעין והדבר תלוי במגוון גורמים. למשל, האם מדובר על שכירות למגורים או שכירות מסחרית, גובה שכר הדירה, מורכבות העסקה ועוד.

עם זאת, הטווח הממוצע למחיר חוזה שכירות (ולפי המלצות כללי לשכת עורכי הדין בדבר שכ"ט) נע בין מחצית דמי השכירות החודשיים לעלות של חודש מלא. כלומר, אם דמי השכירות הם 4,000, עריכת הסכם שכירות יעלה 2,000₪ ומעלה - תלוי במורכבות החוזה.

 

מאמר זה מובא לסיוע בלבד ואינו מהווה תחליף להתיעצות עם עורך דין למקרקעין או יועץ מוסמך אחר.