רבים מאתנו נמנעים מביקור אצל רופא השיניים עקב פחדים וחרדות. חלל הפה הוא האזור המזוהם ביותר בגופנו ויש בו כמות ומבחר רב של חיידקים ופטריות ולכן יכולות להתפתח בו בעיות רבות ומסוגים שונים. החל מדלקות חניכיים, חורים בשיניים ועוד. ביקורת שגרתית כל חצי שנה אצל רופא שיניים חשובה מאוד עבור שמירה על פה בריא לאורך זמן.


אילו סוגי כאבי שיניים קיימים ומה הסיבות לכך?

קיימות מגוון סיבות לכאבי שיניים וברוב המקרים הן נובעות מהזנחה. לכן חשוב לפנות לביקורת אצל רופא שיניים כל חצי שנה. בדרך כלל אחרי חצי שנה אין שינויים גדולים, לכן כאשר מתחילה בעיה בשיניים ניתן לגלות זאת בזמן ולמנוע מהמטופל טיפול גדול וכאבים רבים.

בעיות בשיניים עלולות להתחיל כאשר לא הולכים לשיננית או לניקוי אבנית יותר מחצי שנה. האבנית היא כמו אבן גיר חלולה המכילה חיידקים רבים ובטיפול ניקוי אבנית ניתן לשמור על חלל הפה ולמנוע דלקות חניכיים, נסיגת חניכיים, ריח רע ועוד.  

ברוב המקרים הבעיות בשיניים מתחילות בחורים קטנים ואם לא מטפלים בהם בזמן, הם מתפתחים לחורים גדולים ולעיתים עלולים להחמיר לטיפולי שורש או עקירות וגם להוצאות כספיות גדולות.

יש להתייחס לכאב בשיניים כמערכת התרעה, כאשר השיניים מפעילות אזעקה, ככל הנראה מתחילה בעיה וצריך לטפל בה. בנוסף, מומלץ לעשות טיפול עצמי בבית וללמוד מהרופא איך לשמור על היגיינת השיניים באופן יום יומי.

 

סוגי כאבי שיניים

 

 

סוגי כאבי שיניים והסיבות להם:
 

  • רגישות לחום וקור - חיידקים הם חלק בלתי נפרד ממערכת העיכול שלנו ואין שום דרך לסלקם ולהפוך את הפה שלנו לנקי מחיידקים. החיידקים האלו אינם מזיקים לשיניים שלנו, אך כאשר מכניסים סוכר לפה הם מפרישים חומצות ומתחילים לפגוע בשיניים.

    חור בשיניים נוצר בעקבות הפרשות של חומצות שממיסות את האמייל.
    במקרים רבים כאשר יש חור קטן לא מרגישים כאב, אבל יכולה להיות רגישות לקור ולחום.

    צחצוח אגרסיבי עלול לגרום לנסיגת חניכיים ולשחיקת השיניים ואז תהיה רגישות לקור. לכן מומלץ לצחצח עם מברשת שיניים חשמלית בעדינות בלי להפעיל כוח על השיניים.

     
  • כאבים מתמשכים ורגישות למגע - חור קטן שלא מטופל בזמן, עלול להחמיר ולהפוך לחור גדול. כאשר החור מתקרב לעצבים של השן, נוצרת דלקת בתוך השן ואז מרגישים כאב חזק בא והולך שדומה לדופק של הלב. אם לא מטפלים בבעיה, הכאב יורד בהדרגה ואז מתפתחת דלקת מעבר לקצה השן בתוך הלסת. השן הופכת להיות רגישה כשלוחצים עליה ועם הזמן זה הופך לכאב חזק ואי אפשר "לדרוך" על השן.

    כתוצאה מכך, השן נעשית רגישה למגע וכל לחיצה קטנה על השן תכאב מאוד. במקרה כזה יש צורך לבצע טיפול שורש או עקירה, תלוי כמה הדלקת חמורה ומה מידת הנזק לכותרת השן. במקרים של טיפול שורש יש לבצע מבנה כתר כדי להגן על השן.

     
  • כאבים בעקבות חבלה - כאבי שיניים עלולים להתפתח עקב מכה באזור חלל הפה או בשיניים. עוצמת הכאב יכולה להתבטא בכאבים חלשים או בכאבים חזקים, תלוי בגודל החבלה. אם החבלה הינה קטנה לא תמיד מרגישים את הכאב, אבל קיימת פגיעה שיכולה לגרום לאובדן השיניים או לזיהום.

     
  • כאבים במפרק הלסת ובשרירי הפנים - יש אנשים שחורקים שיניים בעקבות לעיסה של חפצים שונים, כמו למשל עגיל בלשון, או מהדקים שיניים מתוך שינה. פעולות אלו עלולות לגרום לפגיעה באימייל, השכבה החיצונית בשיניים שמגנה עליה מחיידקים ושינויים בטמפרטורה. הטיפול המתבקש זה איזון סגר וסד לילה.

     
  • ריח רע מהפה - במקרים רבים של ריח רע מהפה, צחצוח הלשון והחך ימנע זאת.

 

איך להעביר כאבי שיניים בטיפול עצמי?

כדי להרגיע את הכאב, ניתן להשתמש בתבלין ציפורן שיכול להקל על כאב שנובע מעצב בשן. ניתן ללעוס את תבלין הציפורן וכך לקבל מרווח זמן עד שמגיעים לרופא השיניים ומקבלים טיפול רפואי.

 

איך להרגיע כאבי שיניים

 

 

איך למנוע כאבים בשיניים בעתיד?

אני ממליץ להשתמש בשני כלים בסיסיים שיכולים למזער משמעותית את כאבי השיניים:

  1. מברשת שיניים חשמלית - הרבה יותר יעילה ממברשת שיניים רגילה. היא יכולה למנוע דלקות בחניכיים, שחיקת ציפוי השן, עששת, ריח רע ועוד.
     
  2. סילונית - מתקן שמחברים לברז בחדר האמבטיה והוא מתיז מים בלחץ גבוה לחלל הפה. הוא מסיר את שאריות האוכל שנשארו בין השיניים ושומר על פה נקי. את הטיפול בסילונית מומלץ לבצע כל יום לפני צחצוח השיניים. זאת כדי שמברשת השיניים לא תכניס את שאריות המזון עמוק בין השיניים. הסילונית תוציא את השאריות וכך תכין את הפה לקראת צחצוח. בנוסף, היא עוזרת למנוע דלקת חניכיים.

 

איזה כדור נגד כאבי שיניים מומלץ?

ברוב המקרים לאחר טיפולי עקירה, אני ממליץ למטופל לקחת קומבודקס, זהו משכך כאבים טוב מאוד שיכול לעזור להרגעת הכאב. אך חשוב לציין שכדורים עוזרים רק להקל על כאב השיניים ולא פותרים את הבעיה עצמה.

 

מתי צריך לפנות לרופא שיניים?

חשוב להגיע אל רופא השיניים כל חצי שנה לביקורת וניקוי אבנית. בנוסף, חשוב לשמור על היגיינת הפה בשגרת היום יום כדי לשמור על השיניים ועל כל חלל הפה מהתפתחות של דלקות, פטריות חורים ועוד

כאשר מרגישים כאבים בשיניים מכל סוג או בכל תופעה חריגה, יש לפנות לרופא שיניים לבדיקה וטיפול במידת הצורך.

 

סובלים מכאבי שיניים? צרו קשר עם המשרד של ד"ר יורם יהוד עוד היום:
 

למעבר לכרטיס העסק של ד"ר יהוד לחצו כאן >>

 

 

יורם הוד הוא רופא שיניים. כל המידע במאמר מטעמו בלבד.