קידום מכירות – או קד"מ – הוא שם כולל לפעילויות שיווק שונות, שעושים על מנת לחזק מותג או להעלות מכירות שלו, שאינן קשורות בפרסום או יחסי ציבור. קידום מכירות כולל חלוקת דוגמיות והטעמות, מתן חסויות שונות ועוד.

יכול להיות שתשקיעו כסף בפרסום, אבל תרגישו שהחלק האחרון בשיווק שלכם – החלק שבו לקוח פוטנציאלי לוקח את המוצר שלכם לידיים ומתנסה בו – חסר. כאן ייכנס קידום המכירות לתמונה, בדרכים שונות.

השלמת תדמית מותג או חברה

מתן חסויות לאירועים הוא סוג של קידום מכירות, שנושק ליחסי ציבור. בשני המקרים נהנה המותג משיפור התדמית שלו – על ידי מתן החסות לאירוע. אם משתמשים באירוע גם לקידום מכירות, אפשר למשל לאפשר לקהל להתנסות במוצרים בזמן האירוע, להרשם למועדון לקוחות ועוד.

חלוקת מתנות

בעולם מכירים את המושג Give Away שמשמעו היא מוצר שניתן בחינם, כמתנה. זהו מוצר שנושא את לוגו החברה או המוצר שרוצים לקדם, או דוגמא של המוצר המקודם בעצמו. חלוקת מתנות כחלק מקידום מכירות שכיחה מאוד בירידים ובכנסים, אבל גם כחלק ממבצעי מכירות: קונים מארז מוצרים, ומקבלים מתנה כלשהי, שנושאת את סמל המותג.

חלוקת חומר שיווקי

להבדיל מחלוקת מתנות, חלוקת חומר שיווקי היא ישירה יותר מבחינת קידם מכירות. כאן מבצעים הפצה של עלונים שונים, אם לתיבות דואר ואם ביד, לקהל בקניון או בנקודות מכירה. לעיתים, כדי להביא את הקהל לקחת את החומר הישווקי ולקרוא אותו, מקיימים אירוע כלשהו בהנחייתה של דמות מפורסמת או בדרן.

התנסות וטעימות

חלק חשוב מאוד מתהליך קידום המכירות הוא לאפשר ללקוח להתנסות במוצר. דיילות ודיילים במרכולים או בנקודות מכירה הם כבר מראה מוכר בכל העולם. יש חברות קידום מכירות, שמתמחות כמעט אך ורק בגיוס דיילים ודיילות לקידום מכירות, להטעמה וקידום התנסות במוצרים. חברות קידום מכירות אלה מגייסות את צוות הדיילים, מתדרכות אותם ומפקחות על התפקוד שלהם בנקודות ההדגמה. חלק מהדיילים – בעיקר כאשר מדובר בנקודות מכירה ולא רק נקודות הדגמה – מתוגמלים על שיפור במכירות בזמן ביצוע הקד"מ.

חברות לקידום מכירות

לא רק דיילים או מטעימים, אלא גם הרבה יותר מזה: חברות לקידום מכירות הן חברות הפקה, שעוסקות גם בהפקת אירועים – לעיתים מורכבים מאוד, שפונים לאלפי אנשים. חברות קד"מ גדולות יבנו אסטרטגיה של ממש לקידום מכירות, תוכנית לאירוע בודד או סדרת אירועים ועוד. כיום, חברות קידום אירועים רבות עוסקות גם בהגרלות, במבצעי מכירות ובפעילויות שונות במדיה אינטראקטיבית. כיום אף תוכלו להזמין קידום מכירות שיתנהל כמעט כולו באינטרנט – בין אם במדיה החברתית ובין אם באתר החברה או באתר ייעודי שיקימו עבורכם במיוחד לצורך המבצע.